Slik kan Visma Signs integrasjon effektivisere dine kunders hverdag avhengig av deres rolle

En integrasjon med Visma Sign kan bety enorme fordeler for din bedrift. Når det implementeres riktig, gir det konkurransefortrinn, sikkerhet og enkelhet for både deg som partner og for brukerne dine. Når elektroniske signaturer integreres i bedriftens allerede eksisterende systemer, spares tid og krefter for de fleste i bedriften, ikke minst for personer med roller innen HR, salg, ledelse og jus.
I denne bloggen forklarer vi hvorfor akkurat nå er et utmerket tidspunkt å integrere Visma Sign i tjenesten din, og hvordan ulike roller til brukerne dine konkret kan dra nytte av det!
Du kan gjøre deg mer kjent med ferdige integrasjoner og partnerskapsmodellen på nettsiden vår, samt lese gjennom API-dokumentasjonen vår.
HR: smidige arbeidsavtaler og en strålende medarbeideropplevelse
Hvordan kan HR dra nytte av Visma Sign?
- Send arbeidskontrakten til underskrift direkte fra rekrutteringssystemet. Du trenger ikke lengre å lagre PDF-filer og flytte dem mellom forskjellige programvarer.
- Avtaler lagres automatisk på ønsket sted – enten direkte i HR-systemet eller i Visma Signs arkiv.
- Nyansatte får et godt førsteinntrykk når rekrutteringsprosessen flyter raskt, og kandidater kan signere kontrakten på få minutter.
Hvorfor er dette viktig?
- Arbeidsavtaler oppdateres ofte under en ansettelsesperiode, for eksempel ved rollebytter eller når deltidsordninger blir aktuelle. Når alle versjoner er lagret i samme system, er det enkelt for HR-teamet å finne og holde dokumenter oppdaterte.
- Tidsbesparelser og smidige opplevelser styrker også arbeidsmarkedets anseelse av bedriften. Dette er en stor fordel, spesielt i et konkurranseutsatt arbeidsmarked.
Salg: lynraskt fra sitat til signatur
Hvordan kan salg dra nytte av Visma Sign?
- Kontrakter, tilbud og fakturering alt i ett: Send kontrakten til underskrift direkte fra CRM-systemet med noen få klikk.
- 90 % av kontrakter som sendes med Visma Sign signeres innen 24 timer. Det er ingen forsinkelser, siden kontrakter signeres online med sterk autentisering.
- Alle signerte dokumenter lagres automatisk i salgssystemet. Nå trenger du ikke lenger rote etter avtaler fra forskjellige mapper eller blant e-poster.
Hvorfor er dette viktig?
- Når salgsteamet alltid har riktig prising og gjeldende kontraktsvilkår for hånden, unngås pinlige innrømmelser som: «Jeg glemte å oppdatere den versjonen jeg sendte deg».
- Salgsprosessen blir enklere, ettersom prosessen fortsetter umiddelbart etter at avtalen er fullført (f.eks. informasjonsflyt til fakturering, levering og onboarding).
Ledelse: sikret risikostyring og transparens
Hvordan kan ledelsen dra nytte av Visma Sign?
- Automatiserte og sikrede prosesser reduserer risikoen for menneskelige feil. Skulle noe måtte kontrolleres i etterkant, kan alle hendelser i kontrakten verifiseres gjennom komplette revisjonslogger.
- Sterk autentisering gjennom BankID sikrer at underskriveren virkelig er den de sier de er. Dette styrker sikkerheten i prosessen og troverdigheten til selskapet.
- Den skalerbare løsningen egner seg også for voksende og internasjonale organisasjoner. Integrasjonen fungerer selv om selskapet ekspanderer til nye land.
Hvorfor er dette viktig?
- Ledelsen kan stole på at kontrakter bevares i et komplett system hvor de raskt kan finnes.
- Det blir lettere å overholde forskrifter og retningslinjer (f.eks. GDPR) når prosessen allerede er automatisert og sikker.
Juridiske eksperter: alltid riktig rettslig grunnlag og siste vilkår
Hvordan kan juristene dra nytte av Visma Sign?
- Lagre selskapets godkjente maler for kontrakter direkte i systemet. På denne måten brukes aldri en “gammel versjon” av en kontrakt som ble oppdatert ved en feiltakelse.
- Hver signatur kan spores tilbake til hvem, hvor og når den ble signert. Samtidig unngås konflikter som «jeg har aldri sett den avtalen engang».
- Signering gjennom sterk autentisering bekrefter identiteten til den som signerer. Dette er spesielt avgjørende i kontrakter med store økonomiske eller juridiske implikasjoner.
Hvorfor er dette viktig?
- Alle avtaler holdes alltid i organisasjonen, uavhengig av om ansatte skiftes ut eller programvaren fornyes.
- Organisert dokumenthåndtering er spesielt viktig når virksomheten skal revideres (due diligence), eller når virksomheten skal selges eller kjøpes. Dette sikrer at alle avtaler er signerte på riktig måte og at lovkrav oppfylles.
Mer verdi og vekst for partneren: en unik tjeneste og forbedrede kunderelasjoner
Dagens digitale kunder krever raske, sikre og oversiktlige prosesser. Å signere kontrakter, arbeidsavtaler og offisielle dokumenter, er ikke lenger en gode, men heller både en standard og forventning.
Ved å integrere Visma Sign i løsningen din, skiller du deg fra konkurrentene og gjør tjenesten din mer attraktiv. Kundene dine trenger ikke å hoppe mellom ulike verktøy. De kan administrere signaturer direkte i systemet med rask og sikker autentisering.
Samtidig kan du utvide din egen virksomhet. Elektronisk signering tilbyr en tilleggstjeneste som kan gi tilbakevendende inntekter, enten gjennom provisjoner eller som en del av prissettingen av løsningen.
Når kundenes viktige prosesser (som kontraktstyring) håndteres godt i systemet ditt, er det mindre sannsynlig at de vurderer andre alternativer. Resultatet er sterkere kundelojalitet, større tjenestetilbud og et nytt konkurransefortrinn.
Hva gjør Visma Signs integrasjon spesiell for partneren?
Ferdige grensesnitt gjør utviklingsarbeidet enkelt. Du bygger integrasjonen én gang, og du kan deretter duplisere funksjonaliteten for alle kundene dine.
Partnerskapsmodellen er designet for å støtte vekst for begge parter. Vi har ingen oppstartsavgifter eller årlige partnerskapsavgifter.
På vår integrasjonsside kan du se ferdigstilte løsninger for ulike bransjer. Fra partnerens perspektiv er dette også en god måte å overbevise sluttbrukerne på: «Denne løsningen brukes allerede av titusenvis av bedrifter».
Over 70 000 bedrifter og organisasjoner har allerede tillit til Visma Sign. Det er godt mulig at mange av dine nåværende kunder også bruker vår tjeneste. Ved å integrere Visma Sign i porteføljen din, tilbyr du dem en enda smidigere hverdag. Du skiller deg da ut fra konkurrenter i markedet som ikke benytter seg av denne muligheten.
Når du ønsker å ta neste steg, kontakt oss. La oss sammen tilby en løsning som løfter effektivitet og kundetilfredshet til nye høyder. Integrasjon med Visma Sign gir deg og dine kunder trygghet, en moderne brukeropplevelse og smidige prosesser.