Nye kundeforhold spiller en avgjørende rolle i bedriftens suksess, og fremveksten av nye relasjoner er også blant de mest givende øyeblikkene i utviklingen av virksomheten. En effektiv salgsprosess er viktig.

Det er ikke alltid lett å unngå unødvendig bruk av mye tid og ressurser på å skaffe seg flere kunder og salgsprosesser. Bruker salgsteamet ditt papir, penn og skriver ved utarbeidelse av kontrakter og tilbud ennå?

Elektronisk signering reduserer unødvendig arbeid

Den utbredte digitaliseringen av verden har satt fart i kundens behov for fjerning av unødvendig elementer i hverdagen. Tid er penger, og kundene forventer å kunne ta hånd om sine ærender på en enkel måte.

Identifisering av kunder samt signering og utsendingen av avtaler bør foregå så enkelt og raskt som mulig. Få bedrifter har tid og lyst til å reise langt for personlig oppmøter i dag.

Den elektroniske signaturtjenesten har alle de nødvendige elementer for digitalisering av salgsprosessen:

  • Tjenesten identifiserer kunden
  • Tjenesten samler inn juridisk bindende elektroniske signaturer
  • Tjenesten gir kopier av avtaler til alle parter

Fordelene vil være tydelige gjennom hele salgsprosessen. Her er de 6 viktigste fordelene for deg ved valg av elektronisk signering.

1. Rask redigering av avtaleinnhold

Salgsprosesser er sjelden så enkle at selgeren sender tilbudet for signering til kunden uten noen form for redigering.

Elektronisk signering foregår som en skytjeneste, så eventuelle endringer i avtalevilkårene tar bare noen få sekunder. Du trenger ikke å skrive ut en ny versjon av avtalen i papirform og du kan sende den oppdaterte versjonen rett fra systemet.

2. Øk kjøpsandelen for salget ditt

Fysisk signering med papir og penn er mer tungvint for dine kunder enn elektronisk signering fordi de kan ikke signere avtalen når som helst og hvor som helst.

Statistikkene våre viser at det signeres opptil 98 % av alle dokumenter som sendes til elektronisk signering i tjenesten. I tillegg, 86 % av disse avtalene signeres innen 24 timer. Dermed har man større sjanse for å inngå elektronisk signerte avtaler enn avtaler på papir.

3. Færre avbrudd i salgsprosessen

Har du noen gang sendt tilbud til kunder men så har disse aldri blitt signert? Det er nok en kjent situasjon for de fleste.

Avtaler som av ukjente grunner ikke signeres av kunden er blant de største tidstyvene i bedriften.

En elektronisk signaturtjeneste lar deg følger salgsprosessen i sanntid og reagere raskt hvis den stagnerer. Du kan fremskynde prosessen ved å sende påminnelser til personer som ikke har signert via e-post eller sms.

4. Spar tid og penger

Avtaler som skal signeres elektronisk sendes for signering direkte fra tjenesten. Etter signering returneres de tilbake til arkivtjenesten.

Elektronisk signering krever ingen manuelle handlinger i form av lange e-postkorrespondanser, utskriving av papirer eller skanning av ferdige avtaler.

Det er tidsbesparende for både du og ditt salgsteam: ingen arkivering av tilbud og avtaler, oppdatering av avtaler, leting etter dokumenter og sporing av dokumenter som har forsvunnet i posten.

I tillegg er elektronisk signering mye rimeligere siden dereu sparer penger på frimerker, papir og andre relaterte utgifter.

5. Beskytt virksomheten din med sterke bevis

Avtaledokumenter som inneholder feil eller mangler kan i verste fall føre til bøtelegging. Den elektroniske signaturen reduserer juridiske risikoer fordi den er juridisk bindende og enklere å spore enn en signatur på papir.

I praksis betyr dette at dokumentet som skal signeres stemples med en unik identifikator, noe som gir ugjendrivelig bevis på hvem som signerte dokumentet, samt hvor og når signeringen ble utført.

Elektronisk signering av tilbud, avtaler og andre dokumenter er da betydelig tryggere enn å signere med papir og penn. Å risikere bedriftens gode omdømme med utdaterte prosesser er unødvendig.

6. Færre salgssystemer

Visma Sign sitt API-grensesnitt muliggjører integrering av den elektroniske signaturtjenesten i bedriftens CRM-system. En integrering vil innebære at salgsteamet kan benytte et enkelt system for å administrere alle salgsdokumenter.

Helhetsprosessen med grensesnittet lar kunden betale et innledende avdrag eller innskudd til ønsket betalingstjeneste, for eksempel.

Vil du bruke et skjema som signeres elektronisk?

Den elektroniske signeringstjenesten fra Visma Sign inneholder også et verktøy for oppretting av skjemaer som signeres elektronisk. Med dette kan du for eksempel hente inn kundeopplysninger i elektronisk form uten unødvendige mellomledd eller ekstra arbeid.

Skjemaverktøyet gjør det enkelt for deg å opprette maler for kundeavtaler og det sparer deg både tid og penger.

Selve kundeopplevelsen forbedres siden kunden får tilgang til tjenesten ved å fylle ut et enkelt skjema uten unødvendige kontroller, raskt og problemfritt.

Har du lyst til å se hvordan tjenesten fungerer? Send oss en forespørsel, og book en avtale med vår ekspert for en ekstern presentasjon.

Book en avtale for en gratis 30-minutters demo.


Kerttu Multisilta jobber med Visma Sign-markedsføring. Kerttu er interessert i data, blir begeistret for historier og har en lidenskap for innhold.