Økt produktivitet med digital kontraktshåndtering

Aarni Honkaniemi er ansvarlig for Visma Signs forretningsdrift og produktstrategi. Han har solid bakgrunn innen e-fakturering og digitale signeringstjenester, og her snakker han om hvordan kontraktshåndtering kan utnyttes for bedre produktivitet, og hvordan vi takler disse trendene hos Visma Sign.
Digital signering har økt i popularitet, spesielt i Norden. Ifølge Visma Signs fremtidsrapport “Trender og digitalisering i håndtering av kontrakter” finnes det imidlertid fortsatt rom for utvikling.
Digital signering brukes allerede mye – hva blir det neste?
Digitale løsninger for signaturer og kontraktshåndtering er allerede i utbredt bruk blant nordiske selskaper: Nesten ⅔ av respondentene bruker kun digitale signaturer, og ifølge Visma Signs nordiske undersøkelse om digitalisering, bruker omtrent en tredjedel av nordiske brukere løsningene deres daglig.
Så, digital signering er allerede i bruk i hverdagen. Men hvordan kan bedrifter få enda mer ut av tjenesten?
Bedre kundeopplevelse, bedre business
44 % av respondentene i undersøkelsen anså forbedring av kundeopplevelsen som en av de viktigste trendene knyttet til kontraktshåndtering.
Digital signering kan bidra til å bygge en sømløs kunde- og ansattopplevelse – det skaper både et moderne og sikkert inntrykk. Signering med sterk autentisering bidrar også til å bygge tillit mellom kontraktsparter.
Brukeropplevelse, tillit og forbedring av disse er selvsagt også i fokus for Visma Sign. Vi følger markedstrender og ser etter ny teknologi som kan fortsette å gjøre det enklere og tryggere for brukerne våre å håndtere signering og kontraktshåndtering.
Integrasjoner kan øke effektiviteten
Over 40 % av respondentene i fremtidsrapporten sa at de ikke har integrert kontraktshåndteringstjenestene sine med de andre programmene de bruker, da de mener det ikke er mulig i verktøyene de bruker.
Produktiviteten øker når brukerne ikke trenger å bevege seg mellom forskjellige plattformer, og de riktige dokumentene havner i riktig system med de riktige parameterne uten problemer.
Sentralisert kontraktshåndtering forbedrer også organisasjonens datasikkerhet: Viktige data er på ett sted, og kun de riktige personene har tilgang til riktig informasjon.
KI-verktøy effektiviserer kontraktshåndteringen ytterligere
75 % av de store selskapene i undersøkelsen (over 250 ansatte) er interesserte i å forstå rollen til KI i digital kontraktshåndtering.
KI-verktøy vil snart effektivisere kontraktshåndtering og tilby mange fordeler. Ved å bruke KI-verktøy, kan selskaper raskt analysere innhold og trekke ut viktig informasjon fra store mengder kontrakter. Dette gjør det enklere å overvåke kontraktsvilkår, tidsfrister eller utløpsdatoer, og identifisere risikofaktorer.
Hos Visma Sign utforsker vi hvordan KI-verktøy kan brukes i kontraktsprosesser. Også her handler utviklingen fundamentalt om produktivitet: Når alle data knyttet til kontrakter administreres i ett og samme system, kan ny teknologi enkelt kobles sammen. Hvis for eksempel kontrakter lagres på maskinvare, går mange muligheter tapt.
Kontrakter setter rammene for en bedrifts– man kan til og med si at uten kontrakter, ville det ikke finnes noen bedrifter. Derfor er det viktig å investere i håndtering av kontrakter og signeringsprosessen. Visma Sign vil fortsette å sørge for at bedrifter i Finland og resten av Norden har tilgang til de beste mulige verktøyene i fremtiden.