7 måter å oppnå økt salg på med digital signering

Nye kunder er avgjørende for bedriftens fremgang og suksess. Samtidig er øyeblikkene hvor man etablerer nye bedriftsrelasjoner blant de mest givende for virksomheten.
Prosessen det er å skaffe nye kunder og å gjennomføre salgsprosesser kan imidlertid også medføre at man sløser bort unødvendig mange ressurser og arbeidstimer.
Benytter salgsteamet ditt seg av moderne verktøy for avtaleinngåelse og tilbud?
Reduser mengden unødvendig arbeid med elektronisk signering og kontrakthåndtering
Tid er penger, og i dag er smidighet noe de aller fleste forventer. Det å identifisere kunden og inngå eller lagre avtaler, bør for eksempel skje så enkelt og smidig som mulig. De færreste av dagens bedrifter er villige til å måtte reise kun for å signere kontrakter; det er best å få avtalen i boks umiddelbart. Samtidig er det viktig å sørge for at avtalevilkårene er lett tilgjengelige, og at detaljene enkelt kan kontrolleres ved behov.
Visma Sign er i den forbindelse et smidig salgsverktøy. Tjenesten lar deg identifisere kunden ved å innhente en juridisk bindende elektronisk signatur, leverer kopier av kontrakten til både selskapet og kunden, og hjelper på den måten med å sluttføre avtaler i sanntid. Alt lagres elektronisk i et brukervennlig arkiv. Avtaledetaljene er dessuten enkle å finne ved hjelp av søkefunksjoner og enkel visning, noe som forenkler kundehåndteringen.
Fordelene kommer til syne gjennom hele salgsprosessen. I denne artikkelen presenterer vi de 7 viktigste fordelene du kan oppnå ved å ta i bruk en digital signeringstjeneste.
1. Rask endring av avtaleinnholdet
Salgsprosesser er kun unntaksvis enkle prosesser der selgeren sender ut tilbud om å signere uten å måtte endre på innholdet.
Digital signering skjer gjennom en skytjeneste, og eventuelle endringer kunden ønsker i avtalevilkårene vil derfor bare ta noen sekunder av selgers tid. Du trenger for eksempel ikke å skrive ut en ny avtaleversjon. Istedenfor sender du bare ut en ny avtale direkte til kunden via systemet. Du kan også benytte et elektronisk skjema for innsamling av opplysningene som trengs til avtalen ved hjelp av verktøyet. Skjemaet kan bekreftes med elektronisk signering. Med skjemaverktøyet kan du enkelt opprette maler for kundeavtaler, noe som kan spare deg for tid, men også for kostnader relatert til dokumenter og arbeid.
2. Økt treffsikkerhet ved salg
For kunden din er det betraktelig enklere å signere en avtale elektronisk enn for hånd. Digital signering vil også styrke selskapets profesjonalitet. Kunden kan signere avtalen når og hvor som helst, og det er dermed større sjanse for at avtalen raskt havner i boks.
Ifølge vår statistikk, signeres de fleste kontrakter sendt gjennom den digitale signeringstjenesten innen et døgn.
3. Unngå avbrudd i salgsprosessen
Har du noensinne sendt ut tilbud til kunder som aldri ble signert? Dette er et kjent problem i mange bedrifter. En av de største effektivitetstyvene i selskaper er nok nettopp disse avtalene som av uforklarlige grunner ikke blir signert.
Med den digitale signeringstjenesten kan du i sanntid overvåke hvordan handelen utvikler seg, og om nødvendig raskt reagere dersom salgsprosessen skulle stoppe opp. Du kan for eksempel fremskynde prosessen ved å sende e-post- eller SMS-påminnelser til de som enda ikke har signert.
4. Spar tid och penger
Et dokument som skal signeres digitalt sendes direkte via tjenesten, hvor det også vil bli returnert for arkivering etter signering. Her vil det være tilgjengelig for deg og teamet ditt i henhold til definerte tilgangsrettigheter.
Bedriften vil altså spare seg for all den tid som ellers ville ha blitt brukt på arkivering, oppdatering, søking og leting etter bortkomne dokumenter.
5. Beskytt selskapets omdømme ved å ha konkrete bevis
Ufullstendige, feilaktige eller på annen måte mangelfulle avtaler kan potensielt føre til bøter. Så hvorfor risikere selskapets rykte med utdaterte prosesser?
Digital signering av tilbud, avtaler og andre dokumenter er sikkert og reduserer samtidig selskapets juridiske risiko ettersom det er bindende og lettere å spore enn en papirbasert signatur.
Dette betyr at det signerte dokumentet får en unik identifikator som utvetydig forteller hvem som signerte dokumentet, samt hvor og når signeringen fant sted.
6. Få overblikk over situasjonen
Med digital arkiv- og kontrakthåndtering får du enkel tilgang på avtaler og dokumenter til enhver tid. Ved å presisere brukerrettigheter kan hele salgsteamet ditt også verifisere avtalevilkår og svare mer effektivt på spørsmål fra kunder – for å nevne noe.
Dette øker kundetilfredsheten og skaper dessuten muligheter for mersalg og sterkere bedriftsrelasjoner.
7. Færre salgssystemer
Med Visma Signs API-grensesnitt kan du integrere tjenesten som en del av bedriftens CRM-system. Gjennom denne integrasjonen kan salgsteamet ditt håndtere alle salgsdokumenter i ett enkelt system. Den grensesnitt-baserte prosessen kan også oppfordre kunden til å for eksempel betale den første regningen eller depositumet gjennom en ønsket betalingstjeneste.
Kontakt oss
Vil du lære mer om hvordan tjenesten fungerer? Ved å legge igjen dine kontaktopplysninger kan du booke time for en fjerndemonstrasjon sammen med vår ekspert.